Simpel. Eenvoudig. Begrijpelijk. Fratsloos. Ja, doe dat maar.
In Processenland, waar veel van mijn werkzaamheden plaatsvinden, lijken deze waardes niet altijd gedeeld te worden. Ik zie zoveel dingen gebeuren waarvan ik de essentie niet kan begrijpen. Terwijl ik van mening ben dat:
- Klanten moeten begrijpen waar een organisatie hen (niet) mee helpt
- Elke medewerker moet begrijpen hoe haar/zijn werk bijdraagt aan het helpen van klanten
En uiteindelijk komt dat neer op de processen in een organisatie; de middelen om te doen wat je belooft. En wat ik vaak zie, is dat er door de jaren heen van allerlei zaken in organisaties zijn bedacht waardoor de essentie van processen onder een dikke laag stof is verdwenen. Met als grootste gevaar dat die essentie helemaal niet meer essentieel is. Dus wanneer men mij vraagt naar het Waarom? van Procesje, is mijn antwoord:
“Het terugbrengen en behouden van de essentie in processen”
Of met iets minder blabla: “Gewoon normaal doen over procesmanagement”
Hoe?
De meest opvallende manier hoe ik bovenstaande ‘missie’ vorm geef, is mijn blog met ‘procesjes’. Daarnaast doe ik ook nog ‘normale’ werkzaamheden in het procesmanagementvak. Om die essentie goed voor ogen te houden en organisaties daar ook in te kunnen helpen, heb ik vanzelfsprekend mijn ideeën over processen, procesbesturing en procesverbetering.
Ik vind het een beetje overdreven om dat een visie te noemen, daarom heb ik het vertaald naar mijn uitgangspunten